کد مطلب:182729 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

سایت های تبلیغاتی در شام
از هنگامی كه شهر شام پایتخت اقتدار سیاسی بنی امیه قرار گرفت (از زمان معاویه)، انواع چالش های فرهنگی در جهت اهداف استقرار دین و سیره و راه و روش عترت پدیدار شد. پیام سایت های تبلیغاتی بنی امیه در تمام شام و اطراف حتی برخی مناطق دیگر كشور اسلامی را كه در قلمرو حكومت داری شام نبود، و حتی در حجاز و عراق فراگیر شد. به خصوص بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام این راه برای بنی امیه هموارتر شد.

آنان با فرصت سازی و فرهنگ آفرینی بدعت های فراوان رواج دادند و سنت های بسیار را زیر پا نهادند. آنان با در اختیار گرفتن نهادهای فرهنگی تبلیغی مانند تریبون های جمعه و جماعات و اعیاد



[ صفحه 172]



مذهبی و كنگره ی بزرگ حج، فضاسازی نمودند و با مخدوش كردن چهره رغیب بنی امیه (عترت) و شكوفا كردن چهره ی بنی امیه، زمینه را برای پذیرش حكومت داری حزب عثمانیه به مدت طولانی و مستمر آماده ساختند.

این تریبون ها تا توانستند چهره تابناك عترت را مخدوش و در هاله ای از ابهام پوشش دادند. در اثر فشار و تراكم تبلیغاتی آنان بیش از هفتاد هزار منبر و ده ها تریبون جمعه و جماعات چهره شاخص و درخشان خورشید فضیلت چون امیرالمؤمنین علیه السلام را مخدوش می نمایند. هزاران سخن گوی جیره خوار بر فراز هزاران منبر، علی را تا آن مقدار سب و نفرین می كنند كه مردم در قلمرو حكومت بنی امیه در اسلام علی تردید می كنند. و تمام فضایل علی علیه السلام زیر سؤال می رود و علی به عنوان قاتل خلیفه مسلمین «عثمان»، معرفی می شود. چنان آتش احساسات مردم را با بهره وری از نمادهای دینی شعله ور می سازند كه بغض و كینه اهل بیت (علیهم السلام) در سینه آنان متراكم شده و اشك می ریزند كه روزی بتوانند به خون خواهی خلیفه زیر پرچم معاویه به پا خیزند! هزاران نفر در پای سخن معاویه با وی پیمان می بندند كه به خون خواهی خلیفه برخیزند.

این فرهنگ سازی زمینه را فراهم می سازد كه حسین بن علی علیه السلام به عنوان شورشگر معرفی شود، كه بر حاكم وظیفه ی دینی بوده كه فتنه وی را مهار سازد تا جامعه اسلامی را از پی آمد آن تأمین دهد!

این فرهنگ سازی بود كه توانست فضا سازی نماید كه حسین علیه السلام با شمشیر جدش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به قتل رسیده است، و قاتلان حسین علیه السلام هیچ گونه مسئولیتی ندارند و باید به آنان آفرین گفت كه چنین فتنه ای را مهار نموده اند!



[ صفحه 173]



این فرهنگ سازی است كه فرصت می دهد سر سالار شهیدان چون حسین علیه السلام و یارانش در شهرها گردش داده شود و مردم برای عبرت گرفتن از سرانجام آنان فراخوانده شوند!

این فرهنگ سازی فرصت فراهم می آورد كه فرزندان علی علیه السلام با غل و زنجیر وارد شهر شام شوند و این گونه زمینه را فراهم می سازد كه سید الساجدین علیه السلام را با غل و زنجیر وارد مجلس بزم بنی امیه می نماید!

این فرهنگ سازی است كه شامیان آماده می شوند فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان برده خریداری كنند! كه سید الساجدین علیه السلام به آنان می گوید: از دین اسلام خارج شوید، آنگاه تقاضای خرید فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را بنمایید. [1] .


[1] طبقات، ج 5، ص 109.